Goda råd för att bli en bättre MC-förare

Goda råd för att bli en bättre MC-förare

Det kan kännas som en självklarhet att man som MC-förare är försiktig när det är dags att köra med sin motorcykel på vägarna i vårt avlånga land. Men efter en kall och ruskig vinter och det är dags att damma av hjälmen, stället och gå över MC:n för att sedan börja köra. Kan det krävas lite eftertänksamhet vad som krävs av en MC-förare ute på vägarna? Ja, det kan ju vara så att man är ny som chef på ett företag och vill köra motorcykel dit. Då vill man ju inte ställa till det för sig i onödan.

Är man osäker finns det bra tips och goda råd på nätet, för att man ska få lite hum om vad som man bör ha i åtanke. Surfa in på en sökmotor och sök efter tips. Här kommer några goda råd som kan hjälpa vilken MC-förare som helst!

Se framåt

När man är ute och kör gäller det att se framåt i de krokiga partierna på vägen och i kurvorna. Detta tips gäller oavsett vilket fordon som man framför. Det är nämligen så att kroppen och hjärnan är så fiffiga att de följer det man ser på.

Uppmärksam

Glöm inte bort att var uppmärksam under hela färden och se vad som händer längre fram. Det kommer att göra föraren till att bli en suverän mästare på att upptäcka hinder på vägen och framför allt hastighetskontroller. Håll koll på de framförvarande fordonens bromsljus, vilket gör att du som är MC-förare får en längre tid på dig att reagera om oväntade saker skulle dyka upp på vägen.

Hastigheten

Att hålla hastigheten efter väglag och den övriga trafiken, är naturligtvis en självklarhet. Men ändå är det många förare som inte klarar av att bedöma en sådan enkel sak, då många olyckor beror på för höga hastigheter. Tyvärr kan detta leda till slirningar och olyckor som i värsta fall kan få mycket tragiska påföljder.

Bromsa

Det gäller att se till att inte bromsa i onödan, för en plötslig och oväntad inbromsning innebär oftast skälet till att det blir köer. I och med en person bromsar blir det en kedjereaktion av andra förare som också bromsar, och då helt i onödan. Måste man bromsa, ska man naturligtvis göra det!

överstyrning

En fördel är att lära sig att kunna kontrollera överstyrning. Att lära sig hur MC:n funkar om man skulle få en sladd, gör att man kanske räddar sig från en potentiell situation som är farlig. Det är ju mer än halka som ger sladd på vägarna – allt från extra grus eller att om asfalten har blivit hal för den är för varm.

Hoppas att dessa goda råd och tips har varit till hjälp!