[b]Körglädjen på motorcykeln kan ökas med häftig utrustning, tillbehör och dylikt, men också genom optimering av motorn. Att dieseloptimera en motorcykel innebär inte bara bättre prestanda och snabbare acceleration, det minskar även förbrukningen. [/b]
Idag är antalet dieselhojar inte många på de svenska vägarna, men de finns. Några anledningar till att välja en dieselmotorcykel är att de drar mindre och är bättre för miljön. Framför allt om man använder miljödiesel. Det är dock ändå väl värt att dieseloptimera hojen. För att resultatet ska bli lyckat gäller det att optimeringen utförs korrekt. Det stående tipset är att beställa en professionell dieseloptimering eftersom det är en garanti för att det utförda jobbet blir korrekt utfört. Dessutom säkerställer auktoriserade mekaniker att effekten gynnar miljön.
Vad är optimering?
Inom fordonsbranschen och bland vana mc-förare brukar även begreppet chip trimning och chip strim användas i parallell med motoroptimering. Ett fordon optimeras mer syftet att ta fram det bästa ur motorn. En motorcykel som motoroptimeras, oavsett det är diesel eller bensin, blir med andra ord en bättre hoj efter “ingreppet”. Optimeringen kan dock vara inriktad på olika ändamål så som prestanda, hästkrafter och vridmoment eller bränsleförbrukningen. Nu för tiden finns smarta optimeringslösningar som ger en ökad effekt på alla plan. Har du ingen tidigare erfarenhet av dieseloptimering kan proffsen informera dig om rätt metod för just ditt fordon. Effektboxar eller optimering av mjukvara är två varianter som optimerar motorcykelns prestation.
Dieselboxar – klassisk dieseloptimering
En modern motorcykel har särskilt framtagna styrsystem som synkar med varandra för att ge fordonet den bästa möjliga effekten. För att optimera körupplevelsen på motorcykeln kan effektfulla dieselboxar användas för att “lura” fordonets standardsignaler att prestera mer. Att välja en avancerad produkt när det kommer till dieseloptimering är att föredra. Dieselboxar som exempelvis kopplas in på flera punkter i motorn ger imponerande resultat. Det finns till exempel mekaniker och verkstäder som kopplar extra kablar från boxen till olika prestandaförstärkande komponenter.
Trimskydd – vad är det?
Det finns fordon med trimskydd, vilket innebär att motorcykeln inte kan omprogrammera sin styrbox. Just därför är det av stor vikt att väja rätt typ av system när det kommer till dieseloptimering. Det finns idag unika boxlösningar som fungerar via separata styrenheter, vilket gör det möjligt att optimera även trimskyddade hojar och bilar. På den här sidan kan du läsa mer om vad som krävs för att motorcykeln ska gå igenom besiktning. Precis som med bilar ska även motorcyklar genomgå besiktning efter den här typen av optimering.
Varför ska hojen optimeras?
Fördelarna med att optimera motorcykelns dieselmotor är många. Det ger fordonet ett ökat värde rent generellt och körupplevelsen blir ännu bättre efter en dieseloptimering. Du kan förvänta dig mer kraft när du accelererar vid omkörningar eller i uppförsbackar. Din körning blir dessutom säkrare i alla moment och du kommer dessutom få ännu lägre dieselförbrukning. Tipset är att låta hojens prestanda bli mätt före och optimeringen. Då kan olika intervaller jämföras.