En motorcykel är precis som det låter ursprungligen en cykel med en monterad motor. Enligt Sveriges lag har en motorcykel två eller tre hjul som är symmetriskt placerade och den är konstruerad att köra snabbare än 45 kilometer i timmen. Designen på en motorcykel kan variera beroende på om man ska köra distans, pendling, cruising eller sport. Att köra motorcykel kan också vara en social aktivitet om man går med i en motorcykelklubb. Den här artikeln kommer att redogöra för motorcykelns historia samt gå igenom olika funktioner och specifikationer en motorcyklar haft genom historien.
Den tidiga motorcykeln
På 1860-talet startade fransmannen Pierre Michaux företage ‘Michaux et cie’ (på svenska Michaux och kompani), i sin verkstad i Paris. De fokuserade på att producera cyklar med pedaler, vilka kallades ‘velocipede’ på denna tiden. I samband med detta satte hans son en ångmotor på en cykel vilket är vad man kallar den första motorcykeln. Designen gick sedan i arv till en av Michauxs anställda vid namn Pierre Lallement och idén tog sig via honom till USA. Lallement fortsatte att utveckla prototypen och 1863 ansökte han om patent vid amerikanska patentverket.
Genom Lallement fick Amerika upp ögonen för motorcykeln. 1868 började amerikanen Sylvester Roper utveckla en egen prototyp vilken hade en tvåcylindrig ångdriven motor med en kolbrännare mellan hjulen. Utvecklingen av prototypen fick dock ett abrupt slut då han avled vid en föreläsning där han skulle demonstrera hur prototypen fungerade.
Motorcykeln som vi känner till den idag
Fram till 1900-talet utvecklades en massa olika prototyper och motorcyklar, framförallt i England och Tyskland. Men det första företaget som lyckades på riktigt var Hildebrand & Wolfmüller vilka 1894 gjorde den första motorcykeln som sattes i massproduktion, dock bara i något hundratal exemplar. Därefter tog det dock fart på riktigt. 1896 började det brittiska företaget Excelsior Motor Company, vilka ursprungligen producerade cyklar, producera motorcyklar. Den första amerikanska motorcykeln som sattes i produktion kallades Orient-Aster och byggdes av Charles Metz 1898 i Waltham, Massachusetts. Motorcyklarna designades främst för att kunna husera en förbränningsmotor mellan hjulen vilket gjorde att de ofta såg väldigt bastanta ut.
Från 1900-talet och framåt började motorcyklar designas baserat på hur de ofta skulle användas inom den då nya sporten, motorcykel-racing. Det viktigaste då var att producera tuffa, snabba och pålitliga motorer. Dessa kom senare att anpassas till den civila marknaden så att man kunde få mer kunder.
Motorcykeln i statligt bruk
1911 var året då motorcykeln till slut dök upp i statligt bruk. Detta då August Vollmer, chef för Kaliforniens polisdepartement organiserade den första officiella motorcykelpatrullen i USA. Detta var ett stort genombrott även om motorcyklarna fortfarande hade mycket gemensamt med cykeln, exempelvis eftersom de hade säten och fjädring som påminner om vanliga cyklar. Detta gjorde att motorcyklarna till viss del upplevdes som obekväma, men det dröjde inte länge innan komforten kom att bli en viktig del av designen.